زن در نهج البلاغه
زن در نهج البلاغه
1 . امام در ضمن خطبهای که در مسیر حرکت به سوی اصحاب جمل ایراد کردمیگوید : «انّ البهائم همّها بطنها و ان السباع همّها العدوان علی غیرها و انّ النساءهمُّهنّ زینة الحیاة الدنیا و الفساد فیها ، انّ المؤمنین مستکینون ، انّ المؤمنین مشفقون ، انّ المؤمنین خائفون .» (خطبه 151 ، ص279) «به راستی که همه کوشش چهارپایان شکمشان است و همه کوشش درندگان تجاوز و تعدی به غیر خودشان و همه کوشش زنان چیزهایی است که زندگی دنیا را زینت میبخشد و کوشش دیگر آنان ایجادفساد در دنیا است . همانا مردمان مؤمن [در برابر خدا [خاضع و فروتن هستند . هماناافراد مؤمن پرهیزگار (یا مهربان)اند . همانا مردمان با ایمان از خدا بیمناکاند .»
ابن ابی الحدید به درستی اشاره میکند که در باطن این سخن کنایهای نسبت به سران جمل نهفته است .
علامه شوشتری در تفسیر این خطبه به دو صفت شهوت و غضب که در چارپایان ودرندگان وجود دارد توجه میدهد . وی بر آن است که منظور امام از چهارپایان ودرندگان ، اشاره به طلحه و زبیر است که همه کوششان تجاوز و تعدی به غیر خودشان است و آنجا که میگوید همه کوشش زنان چیزهایی است که زندگی دنیا را زینت می بخشد و . . . ، اشاره به عایشه است .
بسیار شگفت آور است که علامه شوشتری با این که اشاره امام را متوجه ، طلحه وزبیر و عایشه میداند بر آن است که اگرچه مراد امام از کلمه زنان ، شخص عایشه است ،اما کلامش عام و فراگیر است . وی سپس مثالها و روایاتی را برای اثبات این که زن منبع شرّ و فساد فریبکاری است ، ذکر میکند ، اما به روایات و حکایاتی که دلالت به تسلط شهوت و غضب بر مردان میکند و به جنگهای فراوانی که در نتیجه غلبه این دوعنصر بر مردان در گرفته است ، اشارهای نمیکند .
اما دکتر نجوی جواد معتقد است ادعای این که امام علی علیهالسلام ، زن را به سبب اهتمام به زیور و زینت نکوهیده است ، به چند دلیل دور از فضای تاریخی و مضمونی سخن امام است :
1 . خودآرایی و اهتمام زن به زیور ، به لحاظ شرعی مستحب است و نه سزاوارنکوهش . بنابراین معقول نیست که امام علی علیهالسلام امری را که پیامبر و اهلبیت علیهم السلام ستوده و بدان ترغیب کرده اند ، ناپسند بشمرد . نتیجه این که منظور امام ، این نیست .
2 . امام علی علیهالسلام این سخن را در ضمن خطبهای سیاسی و نظامی و در مسیر حرکت به سمت جنگ جمل بیان کرده است . بنابراین یادکرد زینت و خودآرایی زن در چنین شرایط نظامی - که سخن فرمانده باید متناسب با فضای میدان باشد - چندان معنایی ندارد .
3 . زنی که آتش جنگ جمل را برافروخت ، در پوشاندن بدن و پنهان داشتن زینت خویش مطیع امر خدا بود . از اینرو اگر روی این سخن با عایشه باشد ، به میان آمدن مسأله زینت و خودآرایی زنان توجیهی ندارد .»
نویسنده در ادامه تفسیری دیگر از سخن امام ارائه میدهد و در پایان نتیجه میگیردکه تمام سخن امام متوجه عایشه است . وی مینویسد :
امام در این خطبه به بیان نیروهایی که بر نفس بشری غلبه دارد میپردازد . این نیروها ، نیروی بهیمیت و نیروی سبعیت است . امام با ذکر دو نوع از حیوانات که بر هرکدام یکی از این نیروها غلبه دارد ، مثالی میزند تا این دو مفهوم به ذهنها نزدیکترشود .
سپس از انسان یاد میکند که این دو غریزه بر رفتار او چیره شده و او را از راه حق منحرف و از دایره مؤمنان خارج کرده است .
غریزهای که بر چارپایان مستولی است ، غریزه اشباع گرسنگی است . این غریزه درمیان انسانها ، نماد مال دوستی است . و غریزه حاکم بر درندگان غریزه تجاوز و دشمنی و نمایش قدرت است و این غریزه در نهاد انسان در شکل قدرت دوستی و به دست آوردن بزرگی و شهرت و رسیدن به اوج هرم جامعه با استفاده از هرگونه وسایل مشروع ونامشروع است .
این انسانی که غریزه مال دوستی و قدرت پرستی و مقامطلبی بر او غلبه یافته و واداربه پیمودن همه راههایش کرده است ، گاه در قالب یک زن نمود مییابد . از اینروامام علیهالسلام نام «زنان» (نساء) را به قصد اشاره به امالمؤمنین عایشه به میان آورده است . به نظر من تمام سخن امام ، متوجه عایشه است و نه سران سهگانه جمل ، چنان که برخی شارحان نهج البلاغه گفته اند .